“Muziek geeft geluk en troost, dat wil ik met zoveel mogelijk mensen delen.”
Ik kijk heel erg naar wat een leerling wil met de lessen. Samen stellen we haalbare doelen en kijken we wat er voor nodig is om dat te bereiken. Mijn leerlingen krijgen ieder een individuele benadering met als insteek: iedereen kan muziek maken, zich daarin ontwikkelen en er plezier en gelukt uithalen.
Ik probeer een leerling te motiveren om over grenzen heen te denken. Zowel qua muzikaliteit als motorische vaardigheden. Uiteindelijk is het een soort van einddoel om een leerling zelfstandig te laten musiceren en om zo veel mogelijk plezier te halen uit dat musiceren an sich.
Ik geef muziekworkshops en instrument-oriëntatie op scholen. Daarnaast speel ik zelf veel barokmuziek op piano en viool. Naast barok speel ik ook graag wereldmuziek, zowel traditioneel als met een eigen tintje. Ik zit in verschillende ensembles en bands waaronder wereldmuziekband Horaki. Ook heb ik de muzikale leiding bij dansgroep Paloina.
Voor mij is muziek maken en beleven één van de leukste en belangrijkste dingen in mijn leven. Het geeft mij geluk, troost, het is een communicatie-middel en nog veel meer. Dit wil ik met zo veel mogelijk mensen delen en met name wil ik mijn enthousiasme delen met, en overbrengen op kinderen.
Als ik één stuk noem, doe ik een heleboel andere stukken te kort. Ik vind bijna alle muziekstijlen leuk, maar heb een voorkeur voor volksmuziek en barokmuziek.
Contact met ouders vind ik heel belangrijk, zij kennen hun kind het beste en kunnen mij, bij het starten van de eerste lessen, helpen de juiste ingang te vinden. Daarnaast zijn ouders ongelofelijk belangrijk bij het stimuleren van een goede oefenmentaliteit. Een leerling hoeft niet persé uren te studeren, maar bij voorkeur wel met regelmaat. Daar kunnen ouders bij helpen.
Als ik samen met een leerling veel energie en geduld heb gestoken in iets dat hij heel moeilijk vond en het ineens lukt. Je ziet dan hoe trots zo’n leerling is. Dat vind ik echt te gek! Of als ik met één of meerdere kinderen muziek maak en er zit een lekkere flow in de les en de muziek. Als iedereen dan met ontzettend veel plezier bezig is, betrap ik mij zelf op een big smile. Dat zijn echte geluksmomentjes!
Wat: piano en viool, M4Me (post HBO-opleiding muziekeducatie) specialisaties: doceren op maat, wereldmuziek, ensembles leiden.
Waar: Conservatorium Alkmaar, Conservatorium van Amsterdam
Nederlands, Engels